ارتودنسی دیمون (خود تنظیم)

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون (خود تنظیم)

۲۳ آبان ۹۷ admin

شاید به نظر برسد که بریس های خود تنظیم نوعی فناوری جدید در علم ارتودنسی می باشند اما طرح ارتودنسی دیمون اولین بار در سال ۱۹۳۵ مطرح شد.

سیستم ارتودنسی دیمون یا همان بریس های دیمون در سال ۱۹۹۶ توسط دکتر دوایت دیمون(Dr. Dwight Damon) به طور رسمی معرفی شد. وی ارتودنسی دیمون را به منظور از بین بردن مشکل اصطکاک بین سیم ها و براکت ها که باعث افزایش طول درمان و آزردگی بیمار می شوند، طراحی کرد.

تفاوت اصلی ارتودنسی دیمون با ارتودنسی سنتی در روش نگهداری سیم ارتودنسی توسط براکت ها می باشد. در بریس های سنتی، کش های ارتودنسی وظیفه ی متصل کردن سیم های ارتودنسی به براکت ها را بر عهده دارند. از طرف دیگر بریس های دیمون از نوعی مکانیزم خاص باز و بسته شدن خودکار برخوردارند که به دندان ها این امکان را می دهند که آزادانه تر حرکت کنند و اصطکاک کمتری تولید کنند.

ارتودنسی دیمون چگونه عمل می کند؟

بریس های دیمون با استفاده از فشار های ملایم و نیروهای حساس بیولوژیکی بدن، دندان ها را به سمت جایگاه اصلی شان هدایت می کنند. سیم های ارتودنسی (آرچ وایر) که در سیستم ارتودنسی دیمون استفاده می شود، به نحوی طراحی شده اند که نهایتا به حالت متعادل اولیه باز می گردند و به کام دهان بیمار این امکان را می دهد که به درستی گسترش یابد.

بریس دیمون فلزی بریس سنتی فلزی

نحوه ی نصب بریس های دیمون

نصب و جاگذاری بریس های دیمون حدود یک ساعت زمان می برد. روند ارتودنسی با تمیز کردن و جلا دادن به دندان ها آغاز می شود. سپس دندان ها با ماده ی سیلنت پوشیده می شوند تا در برابر پوسیدگی مقاوم شوند. زمانی که دندان ها آماده شدند، براکت ها روی آنها چسبانده می شوند. سپس برای محکم کردن چسب براکت ها از نور های فرابنفش استفاده می شود. پس از نصب براکت ها، سیم های ارتودنسی از داخل آنها عبور داده می شوند. در نهایت گیره های بسیار کوچکی برای نگه داشتن اتصال براکت ها و سیم ها استفاده می شوند.

محاسن ارتودنسی دیمون

درمان سریع

یکی از بزرگترین مزیت های ارتودنسی دیمون این است که می توانید به سرعت از آن نتیجه بگیرید. قطعا این زمان ۶ ماه کمتر از زمان نتیجه گیری از بریس های سنتی است.  این کاهش زمان همچنین به دلیل تاثیر ثابت و ۲۴ ساعته بودن این بریس ها و اطمینان از مرتب بودن همه ی دندان ها می باشد. نتیجه ی این درمان، داشتن لبخندی درخشان است. به علاوه به دلیل ثابت بودن آنها دیگر لازم نیست تا نگران گم شدن بریس ها باشید.

نتایج عالی و فوق العاده

رقیب اصلی بریس های دیمون، بریس های نامرئی یا اینویزیلاین ها هستند. در حقیقت بریس های نامرئی نیز درمان مناسبی محسوب می شوند اما به اندازه ی بریس های دیمون موثر نمی باشند. علاوه بر این، پس از آزمایشات انجام شده مشخص شد که بریس های دیمون تنها برای دندان ها مفید واقع نمی شوند و شکل صورت بیمار را نیز اصلاح می کنند. به همین دلیل متخصصان ارتودنسی اطمینان حاصل می کنند که لبخند بیمار با شکل صورت وی هماهنگی داشته باشد. همچنین لبخند زیبا نیمرخی زیبا به بیمار می بخشد.

راحتی بیشتر

سیستم ارتودنسی دیمون نیازی به محکم کردن مداوم ندارد و این به معنی عدم احساس درد توسط بیمار می باشد. همچنین بسیاری از بیماران ادعا می کنند که خود بریس ها نیز بسیار راحت تر از انواع دیگر هستند. این به این دلیل است که بریس ها بدون رابط هستند و باعث آزار بافت های دهان و دندان  نمی شوند. برخلاف بریس های معمولی، سیم های ارتودنسی در یک جا ثابت نشده اند و این به معنی بالا بودن سرعت درمان و راحتی بسیار بیشتر آن می باشد.

لبخندی با دوام برای یک عمر

بریس های خود تنظیم دیمون تضمین می کنند که لبخند اصلاح شده ی بیمار می تواند یک عمر دوام بیاورد. بهتر از همه این است که این نتیجه را در زمان بسیار کوتاهی به دست می آورید و در طول درمان ارتودنسی به دلیل وجود بریس ها روی دندانتان هرگز ظاهری مسخره پیدا نمی کنید. در نهایت می توانید صاحب آن لبخند هالیوودی شوید که همه به دنبال آن هستند. بیشتر افراد می دانند که با درمان های دیگر ارتودنسی، دندان ها اغلب به جای نخست خود باز می گردند. بیشترین بازگشت به حالت نخست در اینویزیلاین و کمترین آن در بریس های دیمون اتفاق می افتد .

ارتودنسی دیمون

همچنین می توانید از دیمون اسپلینت پس از پایان درمان ارتودنسی استفاده کنید. به طور کلی دیمون اسپلینت به عنوان نوعی درمان ثانویه عمل می کند که به حفظ اصلاحات به دست آمده از درمان ناهنجاری های نوع دو و نوع سه که شامل گسترش کام نیز می شوند، کمک می کنند. دیمون اسپلینت می تواند از اکلیریک سخت و یا لمینت دولایه ساخته شود.

دیمون اسپلینت

استفاده از بریس های دیمون فواید دیگری نیز دارند به طور مثال آنها باعث اختلال در سخن گفتن بیمار نمی شوند همچنین تمیز کردن آنها بسیار آسان می باشد و خطر عفونی شدن دهان بیمار را پایین می آورد.

معایب ارتودنسی دیمون

هزینه ارتودنسی دیمون

گران بودن

شاید یکی از مهمترین معایب ارتودنسی دیمون بالاتر بودن قیمت آن نسبت به ارتودنسی سنتی (فلزی) می باشد. با این وجود به طور کلی قیمت ارتودنسی می تواند به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد مثل متخصص ارتودنسی و اینکه آیا بیمه می تواند مقداری از هزینه را پوشش دهد یا خیر؟

آنها به طور کامل نامرئی نیستند

در صورتی که انتظار دارید بریس های دیمون کاملا نامرئی و غیر قابل مشاهده باشند، متاسفانه باید بگویم خیر و ناامیدتان کنم. البته می توانید از بریس های دیمون شفاف استفاده کنید که به دلیل عدم وجود قطعه ی فلزی به سختی قابل تشخیص هستند. اما بریس های فلزی دیمون  دارای سیم های فلزی هستند بنابراین دیگران می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند.

عادت کردن به آنها زمان بر است

مانند دیگر انواع ارتودنسی، عادت به وجود بریس ها در دهان کمی زمان می برد. طی چند روز اول پس از قرارگیری بریس ها در دهان، بیمار کمی احساس آزردگی می کند که پس از همان چند روز از بین خواهد رفت.

جلسات تنظیم بریس های دیمون

در صورت استفاده از بریس های معمولی، بیمار باید هر۶ تا ۸ هفته یکبار به ارتودنتیست خود  مراجعه کند. با بریس های دیمون می توانید با فواصل طولانی تری به دندانپزشکتان مراجعه کنید و این زمان می تواند هر ۱۰ هفته یکبار باشد.

در صورتی که از بریس های دیمون استفاده می کنید، این جلسات کمتر دردناک خواهد بود و این به علت عدم اعمال فشار به دندان ها می باشد. تنظیم بریس های دیمون در واقع به معنی باز و بسته کردن یک دریچه روی  براکت ها می باشد. همچنین بیماران پس از جلسه ی تنظیم بریس ها کمتر احساس درد و آزردگی می کنند.

جلسات تنظیم بریس های دیمون

آیا ارتودنسی دیمون گزینه ی مناسبی برای من است؟

ممکن است بریس های دیمون بهترین راه حل برای مشکل ارتودنسی شما باشند. همچنین ممکن است بریس های نامرئی (پلاستیکی) یا بریس های لینگوال (پشت دندانی) بهتر با شیوه زندگی تان تطابق داشته باشند. تنها راه انتخاب بهترین گزینه برای شخص خودتان این است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و توسط وی معاینه شوید و اهداف خود را از ارتودنسی برای وی بازگو کنید تا وی بتواند به بهترین نحو به شما کمک کند.

Scroll up