ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

۲۰ مهر ۹۷ admin

ارتودنسی لینگوال نوعی ارتودنسی پنهان محسوب می شود و برای افرادی مناسب است که تمایلی به دیده شدن بریس هایشان ندارند. از آنجایی که بریس های لینگوال در سطح پشتی دندان ها نصب می شوند، به آنها بریس های داخلی (داخل دهان) هم می گویند. بریس های لینگوال شبیه به بریس های سنتی می باشند با این تفاوت که محل قرارگیری بریس های لینگوال پشت دندان ها بوده و بریس های سنتی در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند. یکی از مهمترین مزایای بریس های لینگوال برای بزرگسالان این است که آنها می توانند بدون اینکه توجه اطرافیان را جلب کنند به رفع مشکلات ارتودنسی دندان هایشان بپردازند.

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) باید توسط یک متخصص ماهر ارتودنسی انجام گیرد که قادر باشد براکت ها، سیم ها و کش های ارتودنسی را در سطح پشتی دندان ها قرار دهد. با اینکه  بریس های سنتی و بریس های پشت دندانی عکس یکدیگر نصب می شوند، اما فلزات و متعلقات هر دو یکی بوده و یک هدف را دنبال می کنند. محل قرارگیری بریس های لینگوال برای مردم بسیار جالب بوده و به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

آیا نصب بریس لینگوال دشوار است؟

شاید فکر کنید که نصب بریس ها در پشت دندان کار سخت و آزاردهنده ای می باشد. با این وجود پیشرفت در تکنولوژی دندانپزشکی ثابت کرده است که نصب بریس های پشت دندانی، کار بسیار ساده ای است و معمولا تنها در دو مرحله انجام می شود. تنها مشکل موجود این است که ارتودنتیست های کمی در این زمینه تخصص دارند.

روند انجام ارتودنسی لینگوال

در اولین جلسه دندانپزشک با استفاده از قالبی پلاستیکی از دندان هایتان نمونه می گیرد. سپس این قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا براکت های مخصوص هر دندان ساخته شود. برای آنکه براکت ها شکل خود را از دست ندهند، آنها را  به حالت موم می سازند و در محفظه پلاستیکی نگه می دارند. این روند کمی شبیه به درست کردن ژله و سفت شدن آن می باشد.

طی جلسه ی دوم به پشت دندان ها چسب مخصوص زده می شود. حالا تصور کنید براکت های ژله مانند بسیار سخت شده اند و به محض چسبانده شدن روی دندان می توان محفظه ی پلاستیکی را دور انداخت. در نهایت دندانپزشک سیم های ارتودنسی (آرچ وایر) را نصب می کند.  این سیم ها فشار ملایمی وارد می کنند تا مکررا دندان ها به سمت جایگاه اصلی شان هدایت شوند.

آیا ارتودنسی لینگوال درد دارد؟

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از درمان های ارتودنسی امتناع می کنند، احساس درد و آزردگی آن است. دلیل این آزردگی شایع در بریس ها، مقاومت در برابر اصطکاک ناشی از نیرو های قابل توجه است که از پیوند بریس ها روی دندان شما تاثیر می گیرند. وظیفه ی این فشار ها بازگرداندن دندان ها به جایگاه اصلی شان می باشد که متاسفانه این فشار باعث التهاب بافت های اطراف لثه نیز می شود. در بریس های معمولی فشار بسیار بالاست و از این رو میزان درد و آزردگی بیشتری متوجه بیمار می باشد. با اینکه در بریس های لینگوال فشار کمتری به دندان هایتان وارد می شود اما به دندان ها این امکان را می دهد تا آزادانه تر جا به جا شوند که این باعث بهبود روند ارتودنسی می شود.

هرچه نیروی اصطکاک کمتری روی دندان ها ایجاد شود، فواصل بین جلسات تنظیم بریس ها توسط ارتودنتیست نیز بیشتر خواهد شد.

نکات مثبت ارتودنسی لینگوال

یکی از مشخص ترین محاسن بریس های پشت دندانی، پنهان بودنیشان است.  اگر شخصی در هنگام صحبت کردن به دهانتان دقت کند شاید متوجه بریس ها شود، در غیر این صورت مردم هرگز متوجه نمی شوند که بریس های ارتودنسی مهمان دهان شما هستند.

اما شاید بزرگترین مزیت بریس های لینگوال نسبت به بریس های پنهان دیگر، مانند بریس های نامرئی، ثابت بودن آن باشد که باعث می شود همیشه و در همه حال روی دندانتان حضور داشته باشند. همچنین بر خلاف بریس های متحرک، لازم نیست نگران گم شدن آنها باشید و یا برای مسواک زدن و یا غذا خوردن آنها را از دهان خارج کنید و یا مجبور نیستید هر چند هفته یکبار بریس های جدید تهیه کنید. این بریس های پشت دندانی همیشه در حال تاثیر گذاری روی دندان هایتان هستند حتی زمانی که در حال غذا خوردن هستید.

بریس های لینگوال قادرند مشکلات بسیاری را حل کنند. ارتودنتیست باید قبل از شروع درمان شرایط خاص بایت هر بیمار را نیز در نظر بگیرد اما به احتمال زیاد بیشتر کودکان و بزرگسالان کاندید خوبی برای بریس های لینگوال تشخیص داده می شوند.

نکات منفی ارتودنسی لینگوال

مانند همه ی انواع ارتودنسی، در کنار مزایت ها، معایبی نیز وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد. شما باید هر دوی این نکات را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز و بودجه ی خودتان، بهترین روش را برگزینید. ارتودنتیست تان نیز می تواند کمک بزرگی در این زمینه به شما بکند.

قیمت

متاسفانه قیمت بالا یکی از مهمترین معایب بریس های لینگوال است. به دلیل اینکه این نوع بریس به صورت سفارشی و در آزمایشگاه ساخته می شوند، نسبت به انواع دیگر بریس از قیمت بالایی برخودارند. البته قیمت ارتودنسی معمولا به دلیل ویزیت های مکرر ارتودنتیست و گذراندن وقت های طولانی در مطب دندانپزشک بالاتر نیز خواهد رفت.

دشواری در برداشتن بریس ها

از آنجایی که دسترسی به قسمت های داخلی دهان و سطوح پشتی دندان ها دشوار است، ممکن است در این قسمت ها به دلیل درست مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ماده ی پلاک جمع شده باشد. همچنین برداشتن براکت ها و سیم های ارتودنسی لینگوال به آسانی انواع دیگر ارتودنسی نمی باشد. نظافت، نصب و تنظیم بریس های لینگوال نسبت به بریس های سنتی نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.

عدم سهولت

به دلیل اینکه بریس های لینگوال در پشت دندان ها نصب می شوند، در ابتدا ممکن است آزاردهنده باشند. حتی ممکن است دچار اختلالاتی در سخن گفتن و یا غذا خوردن شوید. یک تا دو هفته طول می کشید تا بتوانید به وجود بریس های لینگوال در دهانتان عادت کنید.

تاثیر بریس های لینگوال بر زندگی فرد

در بریس های سنتی که در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند، احتمال گیر کردن غذا در قسمت های درونی و یا خراشیده شدن زبان به آنها کمتر می باشد بنابراین عادت کردن به برس های لینگوال چند روز بیشتر از بریس های سنتی زمان می برد.

مانند زیر شاخه های دیگر دندانپزشکی، روزانه روش ها و محصولات جدید ارتودنسی در حال توسعه می باشند. براکت های مدرن و نیمه پنهان روش دیگری برای کاهش تاثیر ارتودنسی پشت دندانی بر  سخن گفتن و غذا خوردن بیمار و همچنین راحتی در نصب آنها می باشد.

مراقبت از بریس های لینگوال

مانند هر نوع بریس ارتودنسی دیگری، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از التهاب لثه و کرم خوردگی دندان نقش اساسی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل اقدامات زیر می باشد:

  • مسواک زدن دندان ها دوبار در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه کامل.
  • استفاده از مسواکی با شانه گرد و نرم برای تمیز کردن خط لثه و دندان ها
  • استفاده از نخ دندان به صورت روزانه یا مسواک های بین دندانی (در صورت فاصله دار بودن دندان ها
  • دهان شویه با فلوراید برای تقویت دندان ها
  • استفاده از دستگاه های دهان شویه که آب را با فشار در دهان می چرخانند و باعث بیرون آمدن ذرات باقی مانده ی غذایی از اطرف براکت ها و دندان ها می شوند.
Scroll up